Vegetarisk gryderet til børn

Foto: Solvej D. Rasmussen

Børnene har hjulpet mig med at opfinde denne vegetariske gryderet med linser og tomatsovs. I realiteten vil det sige, at de har sagt nej til alle de grøntsager, jeg foreslog at putte i gryden. Men trods alt et vigtigt input fra dem, og de spiste retten med stor appetit.

Du skal bruge:
2 dl Du Puy-linser
5 dl vand
Et stort løg
En dåse hakkede tomater
Paprika efter smag
1 dl fløde eller mælk

Fremgangsmåde:
Kog linserne i vandet i 15 minutter. Lad dem dryppe af i en si og hæld dem i en lille skål.

Hak løget og varm det i olie i en gryde. Brug middel varme og rør ofte, så løget ikke bruner. Drys paprika over (1-2 tsk). Hæld tomaterne i gryden og lad blandingen simre for svag varme i 20-25 minutter. Hæld fløden ved, blend blandingen til den er glat og hæld det tilbage i gryden. Smag til med paprika og salt og juster tykkelsen med mælk. Hvis dine børn kan lide linser, kan du hælde alle linserne i gryden. Ellers hæld nogle af linserne i gryden og server resten ved siden af i en skål (så de voksne kan tage flere). Server rå grøntsager til, som børnene kan lide. Laurits spiste retten med frosne ærter (det var en af de grøntsager, der fik nej til at komme i gryden).

Foto: Solvej D. Rasmussen

Formålet med denne ret var at lave kødfri aftensmad. Der er to grunde til, at jeg gerne vil have flere vegetar-aftener her i huset. Den ene er klimaet, den anden er sundhed. Grøntsager i wok, ovnbagte grøntsager, grillede grøntsager, kogte grøntsager – faktisk alle grøntsager, der har været varmere end stuetemperatur – spiser vores børn ikke. Derfor startede jeg med sovsen, som jeg vidste, at de kunne lide.

Linserne tilføjede jeg, fordi det er en klassisk vegetarmads-ingrediens, som jeg gerne ville introducere børnene for. Linser har desuden den fordel, at de ikke smager af ret meget, så de ville ikke blive en forhindring for, at børnene spiste maden. Men rent faktisk smagte de grønne Du Puy-linser rigtig godt og var gode at tygge på midt i alt det purerede. Ejnar på ni år var ikke vild med dem, men Laurits på 12 år tog et par ekstra skefulde, da han hørte, at de var fulde af proteiner – det, man får muskler af.

Til sidst talte jeg med børnene om, hvilke andre grøntsager vi kunne putte i, og som bekendt endte det med: Ingen. Det syntes jeg var et bedre resultat end at tvinge gulerødder eller squash eller hvadharvi i, og børnene så sagde nejtak.

Du kan bruge opskriften som en fyld-selv-ud-opskrift ved at gå frem efter samme system. Først tager du en sovs, som dine børn kan lide. Husk gode krydderier til at give smag. Så tilføjer du nogle vegetabilske proteiner – enten nogen, som børnene kan lide, eller nogen, som de ikke kan smage! Der findes sikkert børn et eller andet sted, som elsker kidney-bønner. Mine børn ville måske have godkendt peanuts eller cashew-nødder. Røde linser ville de muligvis aldrig have opdaget… Sidste del af opskriften er at snakke med børnene om andre grøntsager, som kan puttes i gryden. Det kan jo være, at dine børn er mindre grøntsags-kræsne end mine.

Du kan også finde inspiration til at opfinde en gryderet her.

Dette indlæg blev udgivet i Fyld-selv-ud-opskrifter. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

CAPTCHA
Change the CAPTCHA code