Nem aftensmad med thaikylling

Kylling, cashew og thai-krydderier

Kylling med cashewnødder, forårsløg, rød peber og thaikrydderier. Foto: Solvej D. Rasmussen

Nyd den forfriskende duft af hakket citrongræs, når du laver denne opskrift med kylling, cashewnødder, forårsløg og rød peber. Nyd også, at du nu endelig får brug for den flaske østerssauce eller lignende, som du købte for et halvt år siden og brugte til en enkelt opskrift, og som har stået urørt i køleskabet siden. Retten her kan nemlig laves med lige de asiatiske krydderier og ingredienser, du har i køkkenet. Du behøver slet ikke at bruge dem, jeg har brugt.

Thaikylling i fad

Kombiner salte, søde og stærke krydderier, så kan det ikke gå helt galt. Foto: Solvej D. Rasmussen

Opskriften er inspireret af det utroligt indbydende billede på forsiden af ‘Thai på den nemme måde’ af Jody Vassallo. Og mens opskrifterne i bogen ganske rigtigt er nemme at tilberede, så er ingredienserne til gengæld ikke nemme at få fat på. I min lille daglibrugs har de hverken ærte-auberginer eller friske risnudler eller kaffir lime… Hent det i den nærmeste indvandrerbutik eller kig køkkenskabet og grøntsagsskuffen igennem og kombiner det, du har. Frygt ikke improviseret aftensmad! Hvis du altså skulle være en af dem, der gør det. Det skal nok blive godt :)

Hvis du kan lide asiatisk-inspireret mad – og du stadig ikke har fået brugt op af dine asiatiske krydderier – så tjek thaisuppen med kylling eller måske vil du hellere have vegetar-thaisuppe? Prøv også de vietnamesiske forårsruller, som ikke skal steges.

Nem thaikylling

Du skal bruge:
3 spsk neutral olie, gerne suppleret med en halv spiseskefuld sesamolie
600 g kyllingkød i strimler – eller noget andet kød i strimler eller for den sags skyld tofu i små tern
1 løg – jeg brugte rødløg
1 grøn grøntsag – jeg har brugt 1 bdt forårsløg i 5 cm stykker
1 rød grøntsag – jeg har brugt sød, rød peber i 5 cm stykker
Friske, finthakkede thai-krydderier – for eksempel citrongræs, ingefær eller galangarod – så meget som du kan lide
Noget stærkt – for eksempel chili, chiliflager, chilisovs eller karrypasta fra glas – så meget som du kan lide
Noget sødt – for eksempel palmesukker, brun farin eller rørsukker – cirka 1 spsk
2-3 spsk soyasovs – jeg bruger den hvedefri tamari fra Urtekram
Nødder – for eksempel mandler, pinjekerner eller cashewnødder
2 spsk fiskesauce eller østerssauce

Fremgangsmåde:
Varm olien i en wok. Pas på med sesamolien – den giver et fint, asiatisk strejf, men smager ikke godt i ret store mængder, hvis du spørger mig.

Når olien er meget varm, bruner du kødet i to eller tre omgange, sådan at der kun er en lille portion kød på wokken ad gangen. Det hjælper kødet til at få en lækker brun farve i stedet for at begynde at koge og blive hvidt og kedeligt. Tag det færdige kød op på en tallerken, mens du bruner de andre portioner.

Læg al kødet tilbage i wokken og tilsæt løg og grøntsager. Lad det stege i et par minutter under omrøring. Tilsæt til sidst saucer, nødder og krydderier og lad retten samle sig i endnu et par minutter under omrøring. Smag den til og server med jasminris.

Nem aftensmad med thaikylling

Et godt fad at sætte på bordet til aften. Foto: Solvej D. Rasmussen

Dette indlæg blev udgivet i Fyld-selv-ud-opskrifter, Nem aftensmad. Bogmærk permalinket.

2 kommentarer til Nem aftensmad med thaikylling

  1. anne lise mortensen skriver:

    jeg er glad for, at jeg fandt din blok, den ser positiv og indbydende ud.

    jeg tror, at mange ville have godt af at spise uden hvede

    vh anne lise

  2. Solvej skriver:

    Hej Anne Lise,
    Jeg er rigtig glad for at høre, at du kan lide bloggen. Positiv og indbydende – det er to ord, der meget gerne må passe på min blog!

    Mht. hvede, så var det i hvert fald det rigtige for mig. Og næste gang jeg får et helbredsproblem, så vil jeg nok også se, om det kan løses ved hjælp af kosten.

    Velkommen til :)
    Solvej

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

CAPTCHA
Change the CAPTCHA code