Varm quinoasalat

Quinoa

Spis quinoasalat for sig selv til frokost eller som tilbehør til varm mad. Foto: Solvej D. Rasmussen.

Jeg har længe haft kig på quinoa. Kogt quinoa som tilbehør til varm mad.

Det kunne jo være en rar afveksling til ris og kartofler, når man nu ikke spiser pasta. Men det har taget mig lang tid at få gaflen op til munden, hvis I fanger metaforen, og jeg ved godt hvorfor. Nemlig af samme grund, som når børn ikke vil smage på en grillet asparges eller en kogt reje. Vi er bange for at få en grim smag i munden.

Så skete der det, at jeg fik hvid quinoa på en restaurant i Amsterdam. Her fandt jeg ud af, at kogt quinoa mest af alt smager af ikke så meget. I juleferien kom den kedsomhedsdag, der skulle til, for at jeg lavede det herhjemme. Med erfaringen fra Amsterdam og inspiration fra bloggere, der er mere first mover-agtige end mig, blandede jeg stegte grøntsager i. Viggo og jeg syntes, det smagte vældig godt, faktisk overraskende lækkert. Børnene pøsede ketchup på og meddelte, at det behøvede jeg ikke lave igen for deres skyld.

Jeg kan sige to ting om kogt quinoa. Det smager lidt af sæbe, på grund af et naturligt indhold af saponin, så vær forberedt på det. Og det ligger på en eller anden måde godt i maven. Og så er det forresten nemt at have med i madpakken dagen efter, det var så tre ting, beklager. Tal er ikke min stærke side.

Jeg har kogt quinoaen efter anvisningen på pakken, som det hedder. Så har jeg stegt nogle grøntsager i flotte farver. Det skulle være en smal sag for dig at finde på nogle mere interessante grøntsager end dem, jeg har brugt :) . Og så har jeg blandet det sammen i en skål og serveret det varmt.

Kogt quinoa med grøntsager

Du kan bruge en hvilkensomhelst grøntsag til quinoasalaten. Foto: Solvej D. Rasmussen.

Quinoasalat

Du skal bruge (til fire personer):
3 dl quinoa
6 dl vand
Salt

Olivenolie
Grøntsager i flotte farver (jeg brugte bladselleri, persille, rød peber og hjertesalat)
Salt og peber

Fremgangsmåde:
Hæld quinoaen op i en fintmasket sigte og skyl den grundigt i rindende, koldt vand. Det skulle mindske saponin-smagen.

Hæld den i en gryde sammen med vandet. Bring det i kog, tilsæt salt og skru ned, så gryden kun lige holdes i kog. Quinoa skal koge 15-20 minutter.

Skyl grøntsagerne og skær dem i fine stykker, i den facon du godt kan lide. Varm olivenolien på en pande og lynsteg grøntsagerne ved høj varme. Hvis du bruger salat, ligesom jeg gjorde, så put det på panden til sidst, så det ikke bliver slattent. Krydr med salt og peber.

Jeg valgte grøntsagerne efter farve. Der er en rød til at give røde prikker. Så er der to limegrønne, nemlig bladselleri og hjertesalat. De er med for at lyse op. Og den mørkegrønne persille skal give en mørk kontrast. Du kan vælge lige præcis de grøntsager, du lyster, eller bare dem du har i køleskabet. Løg er altid godt.

Jeg serverede quinoasalaten med solsikke- og græskarkerner til at drysse ovenpå.

Dette indlæg blev udgivet i Fyld-selv-ud-opskrifter, Mad uden hvede. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

CAPTCHA
Change the CAPTCHA code